4 Ocak 2008 Cuma

Doktorluk nedir?

Doktorluk nedir sorusuna teknik olarak; orta öğretimden sonra tıp fakültesi eğitimini tamamlamak, tıp doktorluğu diplomasını alarak sağlık hizmeti vermektir şeklinde yanıt verilebilir.
Bu sorunun başka yanıtları da vardır. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Güliz İkizoğlu, 14 Mart Tıp Bayramı Konuşması’nda bakın nasıl yanıtlamış bu soruyu.
“Doktorluk, hakkında en çok yazılıp çizilen, filmlere, televizyon dizilerine en çok konu olan meslektir.
Peki, bizler gerçekten de üstlerine beyaz bir önlük giyip Tanrıyı oynayan kişiler miyiz? Yoksa görünenlerin altında başka şeyler mi var?
Ben bugün sizlere alışılagelmiş konuşmalardan farklı bir konuşma yapacağım. Bu meslekte 19 yılını doldurmuş bir doktor olarak doktorluğu bir de benim gözlerimden görmenizi istedim.
Doktorluk, aklınız ermeye başladığı andan itibaren yüreğinize çöreklenen bir idealdir.
Doktorluk, liseden sonra kazandığınız bir sınavla gerçekleşen çocukluk hayallerinizdir.
Doktorluk, gençliğinizin en güzel yıllarını çalışma salonlarında ders çalışarak geçirmektir.
Doktorluk, Pediatri kliniğinde pnömoni tanısıyla annesinden ayrı yatan bir çocuğu her gün kollarınızda avutup, daha sonra pnömoni olup iki hafta antibiyotik tedavisi almaktır.
Doktorluk, durumu ağır olan hastanızı rüyalarınızda görmek, sabahları yüreğinizde bir yumrukla uyanmak, hastanız iyi olduğunda bulutların ardından çıkan pırıl pırıl bir güneştir.
Doktorluk, hayata ve yaşayan her şeye saygı duymak, günü geldiğinde hastanızın, günü geldiğinde dalı kırılmış bir ağacın, günü geldiğinde yaralı bir kedinin yardımına koşmaktır.
Doktorluk, bir aile olmak, büyüklerinize “ağabey”, “abla” demektir.
Doktorluk, yaşamın uçuculuğunu ve ölümün kaçınılmazlığını herkesten iyi bilmek, yine de bu sonu geciktirmek için geceli gündüzlü çalışmaktır
Doktorluk, başkalarının bakmaya dayanamadığı hastalarınıza kucak dolusu sarılmak, onların teşekkürleriyle zenginleşmektir.
Ve hepsinden ötesi bugün güzel yurdumuzda doktorluk, “Beni Türk hekimlerine emanet ediniz” diyen, boşluğunun doldurulması imkansız büyük bir önderi, minnet ve her geçen gün artan bir özlemle anarak yaşamaya çalışmaktır…

Doktorlardan gençlere....

Tülay Samancı- Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi mezunu: Çok özveri isteyen bir meslek olduğu için gerçekten isteyen insanlar seçmeli doktorluğu. Zamanlarını ayırabileceklerse ve yıllarca ders çalışabileceklerini düşünüyorlarsa atılsınlar bu mesleğe. Doktorluk insanları ve yardım etmeyi seven kişilerin yapabileceği bir meslek. İnsanlar size hasta olarak geliyor. Mutlu insan gelmez doktora. Doktorluk bir anlamda hayatın kötü tarafında olmak demek. Hep sıkıntılı insanlarla karşılaşırsınız. Çok çalışmayı göze almalısınız. Eğer yakınınızda doktor tanıdığınız varsa gidip onlarla konuşun hatta muayenehaneleri ziyaret edin. Hastane ortamına girip bakılmalı. Manevi değeri çok yüksek bir meslek. Bir insanın sadece "Başımın ağrısını geçirdiniz" demesi bile muhteşem bir şey. Prof. Dr. Mustafa Dülger- Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi mezunu: Doktorluğun en önemli sırrı mesleği sevmek. Mesleğini, hepsinden önce insanı seven, özverili, disiplinli ve bilimsel çalışmalara yatkın olan bir yapıya sahip olmak lazım. Mesleği ve insanları sevmeyen kişilerin bu meslekte başarılı olmaları mümkün değil. Bu meslek doktorların aileleri için de özveri gerektiren bir meslek. Çünkü doktorların yaşamı tamamen yaptığa işe odaklı olduğundan, planlı, programlı bir aile yaşantısı söz konusu olmamaktadır. Kaynaklar: www.iskur.gov.trUğur Dershaneleri Yüksek Öğretim Programları KılavuzuUğur Kariyer Dergisi Şubat 2004, Eylül 2004

Hangi dersler okutuluyor?

Tıp fakültelerinde eğitim teorik ve uygulamalı olarak 6 yıldır. Birinci yıl içinde Fizik, Kimya gibi fen dersleri, ayrıca bazı tıp fakültelerinde tıbba başlangıç olmak üzere hücrenin yapısı ve görevleriyle ilgili dersler okutulur. İkinci ve üçüncü sınıflarda İnsan Vücudunun Anatomisi ve Fizyolojisi (yapısı ve işleyişi) ile Hastalıklardan Korunma ve Tedavi dersleri işlenir. Dördüncü ve beşinci sınıflarda hastane içinde hasta başı eğitimleri (klinik stajlar) yapılır. Altıncı sınıftaki tıp öğrencisine "intern" adı verilir. İnternler eğitim hastanesinde bir doktor gibi çalışarak işbaşında eğitim görürler.

Çalışma alanları ve iş bulma olanakları

Pratisyen doktorlar sağlık ocaklarında, ana çocuk sağlığı merkezlerinde, verem savaş dispanserlerinde, SSK hastanelerinde, çeşitli kurumların sağlık birimlerinde, devlet hastanelerinin acil servislerinde, özel hastane ve polikliniklerde doktor ve yönetici olarak çalışabildikleri gibi kendi muayenehanelerini de açabilir.

Ne tür özellikler gereklidir?

Doktor olmak için belki de en gerekli olan özellik mesleği çok istemek ve sevmektir. Doktorluk sevmeden yapılabilecek bir meslek değildir. Çünkü doktorlar insan hayatını daha iyi hale getirmek için uğraşırlar. Pratisyen doktor olmak isteyenlerin; Üst düzeyde akademik yeteneğe ve belleğe sahip, Kimya ve biyoloji konularına ilgili ve bu alanlarda başarılı, Okumayı seven, meslek yaşamı boyunca tıptaki yenilikleri izleyen, Dikkatli, sabırlı, gerektiğinde fedakarlıktan kaçınmayan, Olayları derinliğine araştırma merakı olan, İnsanlara karşı saygılı, onların duygularını anlayabilen kimseler olmaları gerekir

Hangi alet ve malzemeleri kullanır

Doktorlar uzmanlık alanlarına göre farklı aletler kullanır. Ancak genel kullanılan aletler benzer. Steteskop, Kalp elektro cihazı, Dil baskısı, Otoskop (kulak muayene aleti), Oftalmoskop (göz muayene aleti),

Görevleri nelerdir

Pratisyen hekimlerin yani doktorların en temel görevi hastalıkları tedavi etmek ve önlemektir. Hastayı muayene bölümüne alır, şikâyetlerini sorar, Steteskopla hastanın sırtını ve göğsünü dinler, tansiyonunu ölçer, Sağlıklı bebekleri ve erişkinleri hastalıklardan korumak için aşılama hizmetleri düzenler, Hastanın durumuna göre özel testler veya röntgen incelemesi yaptırır, Hastaların, yeniden sağlıklarına kavuşmaları için tavsiyelerde bulunur, reçete yazarak alınacak ilaçları belirler. Aile planlaması konusunda danışmanlık yapar, Sorumlu olduğu hastane veya tıp servislerini idare eder, Bulaşıcı hastalıkları önlemek için çalışmalar yapar.

Bir doktordan neler beklemelisiniz

MD (tıp doktoru) unvanını meşru olarak taşımak için bir hastanede stajyerliğin yanında bir doktor dört yıllık tıp öncesi ve dört yıllık tıp okulunu kapsayan bir eğitime tabi olmalıdır ve çalıştığı eyaletin tıp kurulu tarafından ehliyetlendirilmelidir. Tıbbın özel bir sahasında ilerlemek için eğitimini sürdürmesi gerekir. Danıştığınız herhangi bir doktor MD unvanına sahip olmalıdır.
Bir doktorun yanında küçük işlemlerde kendisine yardım eden kayıtlı bir hemşire (RN) olmalıdır. Ayrıca bir RN'nin yapmasına izin verilmeyen görevleri icra etmede ehliyetli bir hemşire doktora ihtiyaç duyulabilir. Bu görevler basit teşhisleri ve bazı reçeteleri yazmayı içerir. Hemşire doktorlar çok yeteneklidirler ve doktorun yükünün bir kısmını azaltırlar. Yine de bir hemşirenin ya da hemşire doktorun ihtiyaçlarınızı karşılamadığını hissederseniz doktorla görüşmek için ısrar etmekten çekinmeyin.Amerika'da doktorluk çok fazla sınıflandırılmıştır. Aile doktoru ve genel doktorlar hala mevcut olmasına rağmen, pek çok hasta uzman doktorları tercih eder.
Bütün doktorların yeni hasta kabul etmediklerini belirtmekte yarar var. Bazılarının halihazırda çok fazla iş yükü vardır. Eğer bir doktor yeni hasta kabul ediyorsa, hastanın genel sağlık durumu hakkında hastayla görüşür ve genel bir muayeneye tabi tutabilir. Hastanın tıbbi geçmişi hastalık ve sağlık sorunlarında ailenin geçmişi de dahil olmak üzere soruşturulur. Buna göre çoğu doktor ilk gidişte daha yüksek ücret ister. Ayrıca pek çok doktordan haftalarca önceden randevu alınır. Bazı doktorlar randevusuz da hasta kabul ederler..Bir doktora gidince, size sigortanızın olup olmadığı ve varsa hangisi olduğu sorulur. Doktorun ofisindeki elemanlar sigorta talebi için sizin yerinize başvurur, kendiniz talep başvurusunda bulunmakla yükümlüyseniz sigorta acenteniz nasıl yapılacağına dair bilgilerle sizi destekleyebilir; bunlar muhtemel durumlardır. Pek çok testin ayrı ayrı fatura edildiğini ve doktorun elemanlarının ya da sigorta acentenizin bu ödemeleri dosyaya geçirmede size rehberlik edebileceklerini belirtmekte yarar var. Bazen bir sigorta planı, doktorunuzun tavsiye ettiği bir tahlili ödemeyi reddedebilir ve bu işlemin maliyetini siz karşılamakla yükümlü olabilirsiniz. Genellikle sigorta şirketinin bu gibi kararlarına itiraz etmek mümkündür ve doktorunuz bu konuda size yardımcı olabilir. Eğer sigortanız yoksa doktor ücreti, tahlil ve işlemler için ödeme yapmak sizin sorumluluğunuza girer. Pek çok doktor ofisi, ödemenin muayene anında yapılmasını ister fakat bazen size faturayı postayla göndermeyi kabul edebilirler. Bütün tahliller yapıldıkları laboratuarlar tarafından posta ile fatura edilir. Pek çok doktor ve laboratuar sizinle bir ödeme planı çıkarmak ister. Bütün kuruluşlar başlıca kredi kartlarını ve kişisel çekleri kabul ederler

Doktor nedir?

Doktorluk insanlığın rahatsızlık ve hastalıkları sebebiyle kendiyle birlikte var ettiği mesleklerdendir. Ancak tıp eğitimi için bu geçerli değildir. Mesleğin usta-çırak ilişkisi içinde öğretildiği eski çağlardan sonra teknolojik ilerlemeye eklenen eğitim bilimindeki gelişmeler, pek çok kurumda alışılageldik görülen başlıkları tartışmaya açmakta ve yenilenmeye zorlamaktadır. Tıp eğitimi için farklı ekoller ve yöntemler mevcuttur. Bu ekoller öğrenim yöntemleri yanında ölçme değerlendirme ve ders programları açısından birbirleriyle yarışır durumdadırlar.
Ülkemizdeki tıp eğitimi dinamiği de son yıllarda hareketlenmiştir. Özellikle bazı tıp fakültelerinde uygulanmaya başlanan aktif eğitim ve çeşitli fakültenin katılımlarıyla sürmekte olan çekirdek müfredat tartışmaları gündemin ana konularını oluşturmaktadır. Ancak asıl önemli adım tıp eğitiminin ayrı bir dal olarak kabulü ve fakültelerimizin tıp eğitimi anabilim dallarını açmaları olmuştur. Tıp eğitimi, doçentlik ana dalları arasına dahil edilerek ayrı bir kariyer olarak da kabul görmüştür (1).
Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi de tıp eğitimi ile ilgili gelişmeleri yakından takip ederek öğrencilerine en yüksek eğitim kalitesini sağlama uğraşındadır. Fakültemizin Tıp Eğitimi Anabilim Dalı bu eğitim-öğretim yılından itibaren çalışmalarına başlamıştır. Eğitim komisyonları yardımıyla başlanan iyileştirme çabaları bu sayede daha sistematik olarak devam edecektir.